Moudré z nebe - Richard Skolek

O knížce jsem už četla nějakou tu recenzi a říkala jsem si, že bych si ji ráda přečetla, takže když mi jednou přišla nabídka od samotného autora, jestli bych nechtěla knhu poslat a napsat na ni recenzi, tak jsem si říkala ,,No jasný!"


,,Kniha Moudré z nebe je dětským deníčkem, který je však určen dospělým čtenářům. Nenajdete zde žádnou literární uhlazenost, žádný vysoký styl, jen vypravování malého kluka, který si nebere servítky, často odbíhá od tématu a plete páté přes deváté." 

Musím uznat, že se mi knížka nečetla úplně dobře, nemám ráda, když je všechno psané jenom v hovorové češtině a ani sama tak nemluvím, protože se mi to dost příčí. Jedinou knihu, kterou jsem v pohodě skouskla, a byla plná takových výrazů, byla Prima Sezóna od Škvoreckého, přesto jsem knížu vlastně četla s chutí. 

"... narodil se vo dva a půl měsíce dřív, je takovej celej nedovyvinutej, to nemá cenu, stejně vám umře, tak ho dejte do ústavu a pořiďte si jinýho, ale mamka asi nechtěla předbíhat, tak holt vzala, co přišlo, tak si mě s taťkou nechali..."

Moc se mi líbil Richardův humor, jeho podání veškerých historek, které jsou v knížce, byly neskutečné. I z naprosto všední a nijak nezajímavé události udělal něco, kdy jsem se opravdu smála a že se mi nestává, že bych třeba seděla ve vlaku nebo autobusu plném lidí a začala se smát. Okamžitě jsem byla středem pohledů a dotazů, co že to tam sedí za blázna. (Jedna paní se mne i ptala, co to je za knihu, že by se po ni ráda podívala, když viděla můj pobavený výraz, tak zdravím paní a doufám, že knížku už čte.)


"... ale voni se smějou mně, že jsem tlustej, tak já se můžu smát jim, že jsou blbý..."

Pokud chcete nějakou pohodovou knížku, u které se pobavíte, chcete se jen tak odreagovat, nehledáte žádné složité a obsáhlé romány nebo detektivky, ale jen tak, když máte chvilku, když čekáte na MHD, vlak, bus, u doktora, no kdekoli, kde se potřebujete zabavit, ale nechcete nějak zahálet, to je přesně ono. Nebo si jen nalít víno, sednout si a odpočívat.

Autor, jako ještě dítě, vypráví jeho slasti a strasti života, píše nám, co jeho první láska, nástup do školy, příběhy členů jeho rodiny, prostě takový svět z perspektivy malého kluka, který poznává svět.

"Včera dávali dokument v televizi vo týrání dětí, že ty děti musej dělat různý věci, který vůbec dělat nechtěly. A že tím hrozně trpěly. A já jsem si hnedka říkal, že to mám přesně doma a že by se na to kolo nemělo vůbec chodit, nebo by taťka s mamkou mohli chodit beze mě. Jenom se ségrou, alespoň bych byl sám doma, protože to mám hrozně rád."

Moc děkuji autorovi, který mi poskytl tohle zábavné čtení a kdybych měla hodnotit, rozhodně jen pozitivně. (Jediné mé negativum bylo z čistě subjektivnýho rozmaru, že nemám v lásce styl, jakým autor psal.)

Knížku seženete ZDE , již v novém vydání.
Previous
Next Post »
2 Komentar
avatar

Je to naprosto dobrá kniha,když sem ji četla tak se mi zalíbila, přitom sem si prvně myslela že to bude pravý opak, že mě nezaujme. Nakonec jsem to přečetla až do konce. Četla se skvěle.
Moc pěkně si recenzi napsala :)

Balas
avatar

Taky se mi ze začátku moc nelíbila, nebo líbila, šlo o ten styl psaní, ale je to super oddechovka. :) Díky!

Balas